Gycklarspelet: FÖR UNG FÖR ATT VA’ KUNG?
Ett lustfyllt äventyr om viljan att bara vara barn, gå sin egen väg och följa sin egen röst.
Nyskriven familjeföreställning från 5 år av Daniel Epstein
Busigt gycklarspel på vers som varar i ca 40 minuter. Efter föreställningen får publiken möjlighet att träffa gycklarna i det resande teatersällskapet. Gycklartruppen som anländer från 1600-talet med vagn och har massor att berätta!
FÖR UNG FÖR ATT VA’ KUNG? tar sin utgångspunkt i den sanna historien då Kung Karl X som 1659 kom till riksmötet i Göteborg vid det nybyggda Kronhuset. Han insjuknade dock hastigt och dog. Den unge kronprinsen Karl utropades till Kung Karl XI vid bara fyra års ålder .
Ett lustfyllt äventyr med sång och musik, om att vilja vara barn, gå sin egen väg, men hinder och uppskruvade förväntningar på den unge kungen leder till komplikationer.
FÖR UNG FÖR ATT VA’ KUNG? Har sin urpremiär den 6 juli och spelas tom 21 augusti.
Onsdag-söndag kl 16 Söndag: kl 12
Medverkande
Regi: Thérèse Andersson Lewis
Pjästext: Daniel Epstein
Gycklare: Trevor Lewis, Stina Eriksson, Dejmis Rustom Bustos, Pontus Henkel, Kristoffer Sandås, Carl Lundin
Scenografi, kostym & illustrationer: Ulrika Wolff
Subventionerade biljetter
Vi är väldigt glada över att kunna bjuda alla besökare på inträdet till denna föreställning!
Gäller under Göteborgs Kulturkalas, och de sista datumen för säsongen, torsdagen den 18 kl 16.00, fredagen den 19 kl 16.00 och söndagen den 21 kl 12.00. Reservera din plats via knappen ovan.
Varmt välkomna!
Bilder ur föreställningen
Vad säger publiken?
Vilken fantastisk teaterupplevelse!
Stort tack till hela gänget, på och bakom scenen, i ”För ung för att vara kung” på Kronhusteatern!
Manus, regi, skådespeleri, sång, scenografi, kostym, ljus och ljud – allt i toppklass!
Humor och allvar, lekfullt och lärorikt. Kreativiteten och lusten blommar hos er och ni förmedlar så mycket glädje och värme till oss i publiken. Jag kommer igen med både farmor och lilltösen och rekommenderar föreställningen till alla, små som stora.
Tack än en gång!
Jag var på genrep med min lite eftermiddagströtta dotter som blev helt absorberad av vad som pågick på scenen. Tyckte skådespelarna lyckades engagera och inkludera barnen. Personligen blev överraskad och imponerad av kostym och scenografi och såklart rimmet!
Såg föreställningen med mina tvillingpojkar sex år! De var mycket förtrollade av hela showen! Handlingen fick dem att tänka till om allas lika värde och att ingen kan tvinga någon till saker du inte vill! De var även mycket fascinerade av ”killen med de långa benen!!!”
Som vuxen uppskattade jag även att de lagt in lite Göteborgshumor!!!
40 min var en alldeles lagom lång föreställning! Nu är vi inspirerade att gå på fler föreställningar! Tack å lycka till i sommar med er fina teater!
Jag var på genrepet med dotter o 2 barnbarn. Vi njöt av hela föreställningen. Duktiga skådespelare som fick fram en historia på rim så naturligt. Blandningen av gammal o nytt var rolig
Jag och mina barn var på premiären i onsdags och vi var super nöjda!! 10p av 10 från både barn och mamma ?✨❤️? Jag sprider vidare!
Jag var där på genrepet tillsammans med mina barnbarn 4 o 1. Dom var bägge absorberade av föreställningen på olika sätt. Den var lite läskig och rolig sa 4åringen. Hon vill gå och se den en gång till. Som vuxen hade man också utbyte av föreställningen då den var välgjord och även vuxenrolig.
Föreställningen är så himla bra! Samtliga skådespelare imponerade väldigt på mig och mitt sällskap ???
Pjäsförfattarens tankar
Daniel Epstein och Våfflan
I arbetet med pjäsen FÖR UNG FÖR ATT VA’ KUNG? har jag haft mina egna teaterupplevelser som barn för ögonen. Jag minns hur vi fick se bland annat Skånska teaterns Molière-uppsättningar på gästspel på Tibbleteatern i Täby. Jag minns hur jag drogs med av de rimmade replikerna och hur naturligt det föll sig för mig att man kunde prata så. Jag minns också att jag inte begrep alla orden och sammanhangen men att jag ändå FÖRSTOD alla orden och sammanhangen. På något sätt. Och det var ju också så KUL!
Det vill jag bjuda 2016 års barn på. Och leken och skratten. Och möjligheten att faktiskt få lära sig någonting om sin samtid och sin historia. Och om moral och sensmoral – utan pekpinnar. Utan att det nästan märks. Det plötsligt bara finns där.
Det är som Pirandello säger i Sex roller söker en författare: ”Teatern är ett ställe där man leker att man gör saker på allvar”.